Mariaż przywództwa z AI? 

Mariaż Przywództwa z AI
Leadership

Mariaż przywództwa z AI? 

Awans przywództwa w najbardziej pożądanych kompetencjach przyszłości wraz z kompetencjami związanymi ze sztuczną inteligencją to trend wskazany przez World Economic Forum w raporcie The Future of Jobs Report 2023.

TOP 10 kompetencji 2023

Według raportu najważniejszymi Top 10 umiejętnościami w 2023 roku były:

  1. Analityczne myślenie
  2. Kreatywne myślenie
  3. Elastyczność i zwinność
  4. Motywacja i samoświadomość
  5. Ciekawość i kształcenie ustawiczne
  6. Znajomość technologii
  7. Rzetelność i dbałość o szczegóły
  8. Empatia i aktywne słuchanie
  9. Przywództwo i wpływ społeczny
  10. Zarządzanie jakością

Dla liderów szczególnego zaskoczenia pewnie nie ma, choć jak dla mnie, ciekawostką jest znalezienie się „Quality Control” w raporcie. Kontrola jakości rozumiana szerzej jako zarządzanie jakością. Jak widać dbanie o ten aspekt biznesu jest bardzo ważny i zyskuje na uznaniu osób prowadzących biznesy na świecie.

Power of softskills

Wśród kompetencji wymienionych w TOP 10 większość z nich związana jest z umiejętnościami miękkimi, takimi jak kreatywne myślenie, elastyczność, motywacja, dbałość o szczegóły, empatia czy też przywództwo. To zdecydowana większość. Widoczne jest to na rynku szkoleniowym, gdzie coraz większą uwagę liderzy skupiają na rozwijaniu tych właśnie umiejętności u swoich pracowników.

Jest to słuszny trend mając na uwadze rozwój sztucznej inteligencji i jej obecność na przestrzeni ostatniego roku. Nauka umiejętności twardych w dzisiejszych czasach przychodzi o wiele łatwiej niż kilka ładnych lat temu, gdzie kładziony był i (wciąż myślę jest) nacisk na ten rodzaj kompetencji. Różnica dziś jest taka, że dostęp do wiedzy, który jest dzisiaj jest niewspółmierny do tego sprzed 5 czy 10 lat. Wystarczy wejść w przeglądarkę, czy zapytać sztuczną inteligencję o jakieś zagadnienie i voila. Jest wszystko. Pozostaje jedynie kwestia źródła.

Co zatem jest TOP 10 on rise wg World Economic Forum?

Kompetencje wskazywane jako „on rise”, czyli zyskujące na popularności, bądź też wskazywane jako te, które są najczęściej pożądane to:

  1. Kreatywne myślenie
  2. Analityczne myślenie
  3. Znajomość technologii
  4. Ciekawość i kształcenie ustawiczne
  5. Elastyczność i zwinność
  6. Systemy myślenia
  7. Sztuczna Inteligencja i Big Data
  8. Motywacja i samoświadomość
  9. Zarządzanie talentami
  10. Orientacja na usługi i obsługę klienta

Zarówno myślenie kreatywne oraz analityczne wciąż pozostaje na topie. Ciągły rozwój oraz znajomość technologii wciąż nie traci na znaczeniu. Co więcej znajomość technologii w obszarze sztucznej inteligencji i Big Data bardzo zyskują.

Aritificial Intelligence jako nowa broń kompetencyjna

Sztuczna Inteligencja zaczyna być bardzo obecna w naszym życiu nie tylko prywatnym, ale przede wszystkim zawodowym. Coraz więcej widzi się wykorzystania sztucznej inteligencji przy pisaniu postów, artykułów czy nawet do generowania grafik. Nauczyciele w szkołach już martwią się w jaki sposób będą w stanie weryfikować czy daną pracę napisał uczeń czy może jest ona skopiowana z ChatGPT. Na pewno w tym zakresie dzieciaki będą szybciej potrafiły wykorzystać przewagę znajomości technologii. Rolą edukacji będzie jak to wykorzystać w praktyce, aby nie wylać dziecka z kąpielą, tj. np. żeby na siłę tego nie zabraniać, bo i tak to nic nie da. Młodzi ludzie szybciej zaadoptują
się do możliwości stwarzanych przez sztuczną inteligencję oraz programów, które powstają z jej wykorzystaniem.

Dla pracowników odpowiednia umiejętność kreatywnego i analitycznego myślenia wraz z umiejętnością wykorzystania technologii sztucznej inteligencji będzie powodował wzrost wydajności w pracy oraz możliwość na większe usprawnienia w swoich organizacjach. Dziś dostęp do danych jest bardzo szeroki. Kwesta interpretacji tych danych pozostawała w sferze osób umiejących poruszać się wśród nich i wyciągać odpowiednie wnioski. Teraz może to zrobić za nas sztuczna inteligencja, choć trzeba uważać na interpretację danych. To i tak do człowieka będzie należeć podejmowanie dalszych decyzji w tym zakresie. Nieumiejętna analiza może spowodować więcej szkód niż korzyści. Więc jak ze wszystkim mądrze, ale z głową.

Oby sztuczna inteligencja pozwoliła nam na lepsze wykorzystanie naszego czasu i do optymalizacji rzeczy, które są powtarzalne lub też, które zajmują nam bardzo dużo czasu i możemy je zlecić AI.

TOP 10 priorytetowych kompetencji na 2027

World Economic Forum podaje oczekiwania biznesu wobec kompetencji, które biznes określa jako najbardziej pożądane w perspektywie najbliższych kilku lat. Znajdują się wśród nich:

Priorytety TOP 10 na 2027

  1. Analityczne myślenie
  2. Kreatywne myślenie
  3. Sztuczna Inteligencja i Big Data
  4. Przywództwo i wpływ społeczny
  5. Elastyczność i zwinność
  6. Ciekawość i kształcenie ustawiczne
  7. Znajomość technologii
  8. Design oraz UX
  9. Motywacja i samoświadomość
  10. Empatia i aktywne słuchanie

Kreatywne oraz analityczne myślenie jak widać wciąż są bardzo oczekiwane przez biznes jako kompetencje, które należy rozwijać w najbliższych latach. Jak już wspomniałem powyżej powiązane to jest z szybkim rozwojem sztucznej inteligencji oraz potrzeby Big Data, które wymagają analitycznego myślenia.

Nie brakuje również kompetencji związanych z elastycznym podejściem do zadań. Kłania się tu Agile, który w świecie wielu zmienności oraz niestabilności powoduje, że musimy się dostosowywać się do zmieniającej się rzeczywistości.

Wracam do tego, że wciąż Leadership i social influence, czyli przywództwo i wpływ społeczny jest bardzo istotne i utrzymuje się w pierwszej dziesiątce najbardziej pożądanych kompetencji przyszłości. Tym razem widać jednak, że umiejętność ta zdecydowanie zyskuje na znaczeniu. Jaka może być tego przyczyna?

Liderzy muszą umieć wykorzystywać AI

Uważam, że biznes potrzebuje dzisiaj osób decyzyjnych, potrafiących podejmować decyzje nie tylko na podstawie dużej ilości danych, ale również kreatywnie podchodzących do swoich zadań. Wykorzystanie sztucznej inteligencji przy tym będzie dla liderów kluczowe. Czym szybciej będą potrafili wykorzystać nowe technologie, tym szybciej zaadoptują się do zmieniającej się rzeczywistości oraz tym lepiej będą rozwijać swoje i swoich zespołów kompetencje. Liderzy muszą również pamiętać o rozwoju umiejętności miękkich takich jak empatia, motywacja i ciągłe doskonalenie. Pamiętajmy o tym, że dobry przywódca to taki, które ciągle rozwija siebie, a dzięki temu i ludzi, którymi zarządza.

Poniżej znajdziecie infografikę wraz z kod QR do pobrania pełnego raportu World Economic Forum.

Żródło: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2023/

Kompetencje przyszłości_InżymieriaLiderów

Szkolenie online

Leadership - kluczowa kompetencja przyszłości

Czy wiesz, że leadership to kompetencja przyszłości wg World Economic Forum? Wśród TOP 10 najważniejszych umiejętności, które będą potrzebne w 2025 roku znajduje się przywództwo.

By wyjść naprzeciw Inżynieria Liderów przygotowała specjalny program online dla wszystkich tych, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności i nadążać za potrzebami rynku pracy.